Svindstyring
Svindstyring
Svind er den mest unødvendige omkostning i enhver virksomhed. Alene i detailhandlen i Danmark forsvinder der årligt varer for næsten 5 milliarder kr., svarende til mere end 9.000 kr. hvert minut døgnet rundt.
Svind kan beskrives på mange måder, og selvom beløbet er meget stort, er der kun tale om varesvind. Ud over selve svindet, er der mange andre faktorer, der sammen med konjunkturudviklingen, har stor betydning for en butiks bundlinje. For langt de fleste af disse faktorer, er det muligt at optimere arbejdsgangene, så butikkens indtjening øges markant.
Guarding tilbyder en omfattende række af lederkurser inden for de enkelte områder og tilbyder også samarbejde omkring kampagner med fokus på relevante områder.
De metoder Guarding anvender, er af et udenlandsk institut sammenlignet med forskellige kæders rutiner og procedurer og de rutiner Guarding anbefaler, ligger helt i top i sammenligningen. Der er tale om rutiner, der sammen med målrettede interne kampagner, i en enkelt kæde over en periode har reduceret svindet med flere hundrede millioner kr.
En effektiv indsats mod svind vil derfor altid kunne betale sig – det er kun et spørgsmål om at komme i gang.

Svindanalyse
Da svind er en af de mest unødvendige omkostninger i en virksomhed, er det her indtjeningen lettest kan øges – lettere end ved at øge omsætningen.
Forudsætningen for at gøre noget ved svindet, er først og fremmest at der er kendskab til svindets størrelse og hvordan det er sammensat.
Guarding kan hjælpe med at få foretaget svindanalyser og med vores erfaring kan vi herefter konkret anbefale hvordan svindet reduceres for alle de delområder hvor der er svind og samarbejder gerne med forretningens eget personale og træner det i en aktiv svindforebyggelse.
Interne procedurer
- Interne leverancer
- Eksterne leverancer
- Varemodtagelse
- Salgsregistrering
- Destruktion af varer
Statusprocedurer
Forudsætningen for at kunne foretage brugbare svindanalyser, er at status gennemføres efter retningslinjer, der sikrer at alle lagerdata kan sammenholdes med købs- og salgsdata fra virksomhedens bogføringssystemer.
Ud over disse tekniske forhold, er det også vigtigt, at selve statusoptællingen foregår korrekt. I modsat fald kan statusresultaterne give et fejlagtigt billede af svindet og i værste fald være medvirkende til, at der igangsættes svindreducerende tiltag, der ikke giver nogen resultater.
Statusafholdelse
Mange forretninger afholder kun sjældent status og beregner ikke nødvendigvis efterfølgende hvad svindet er, men forholder sig mere til forretningens dækningsbidrag. Dette tal er dog på et så overordnet niveau, at det reelt ikke siger noget om svindet og forretningen kan kun forholde sig til hvordan dækningsbidraget udvikler sig.
Afholdelse af status kan være en kompliceret opgave, hvis der ikke foretages en ordentlig planlægning af såvel optællinger som gennemgang af bogføringsposter op til og efter status.
Guarding kan stå for hele forretningens statusafholdelse og vi har tilstrækkeligt med personalemæssige resurser til at udføre statusoptællinger over hele landet.
Kundetyverier
En stor del af svindet i detailhandelen skyldes butikstyverier og med omkring 20.000 årlige indberetninger af butikstyveri til politiet, er det vigtigt at vide hvordan butikstyverier forebygges, opdages og efterfølgende håndteres.
Med næsten 100.000 timers erfaring med kundekontrol og over 20.000 anmeldte butikstyverier, har vi i Guarding den nødvendige baggrund for at vurdere en forretnings problemer med butikstyve og komme med forslag til den nødvendige indsats for at reducere antallet af butikstyve.

Screening
Med udgangspunkt i en sådan screening, får forretningen en god fornemmelse af, om der er problemer med butikstyverier og vi kan sammen iværksætte nødvendige tiltag for at sikre så få butikstyve som muligt.
Bemandet videoovervågning
Vores arbejdsmetodik sikrer også at indsatsen over for butikstyverier er så kosteffektiv som muligt. En forretning kan anvende vores dynamiske planlægningskoncept, der sikrer at en kontrollant kun er i forretningen i så lang tid at det er relevant og at der overvåges med passende intervaller.
Vores kontrollanter kan varetage alt omkring håndtering af butikstyve. Det gælder overvågning, pågribelse, tyverianmeldelse og udarbejdelse af statistikmateriale.
Videoovervågning
Guarding tilbyder hjælp til at sikre, at installation af videoovervågning foretages så flest mulige tyverier forhindres eller opdages. Guarding kan levere alt det udstyr forretningen har brug for, men vi samarbejder også gerne med den installatør forretningen måtte foretrække. Guarding arbejder herved som ekstern konsulent, der kvalitetssikrer løsningen i forhold til at forebygge butikstyverier.
Screening
Med udgangspunkt i en sådan screening, får forretningen en god fornemmelse af, om der er problemer med butikstyverier og vi kan sammen iværksætte nødvendige tiltag for at sikre så få butikstyve som muligt
Bemandet videoovervågning
Vores arbejdsmetodik sikrer også at indsatsen over for butikstyverier er så kosteffektiv som muligt. En forretning kan anvende vores dynamiske planlægningskoncept, der sikrer at en kontrollant kun er i forretningen i så lang tid at det er relevant og at der overvåges med passende intervaller.
Vores kontrollanter kan varetage alt omkring håndtering af butikstyve. Det gælder overvågning, pågribelse, tyverianmeldelse og udarbejdelse af statistikmateriale.
Videoovervågning
Guarding tilbyder hjælp til at sikre, at installation af videoovervågning foretages så flest mulige tyverier forhindres eller opdages. Guarding kan levere alt det udstyr forretningen har brug for, men vi samarbejder også gerne med den installatør forretningen måtte foretrække. Guarding arbejder herved som ekstern konsulent, der kvalitetssikrer løsningen i forhold til at forebygge butikstyverier.